7. Sınıf Işığın Soğurulması [Günlük Ders Planı] Işık Ünitesi

7. Sınıf Işığın Soğurulması [Günlük Ders Planı] Işık Ünitesi

Sınıf : 7

Ünite : Işık

Konu: Işığın Soğurulması

Süre : 40’+40’

Kazanımlar:

Işığın soğurulması ile ilgili olarak öğrenciler;

  1. Işığın madde ile etkileşimi sonucunda soğurulabileceğini fark eder.

2.  Işıkla etkileşen maddelerin ısındığını gözlemler.

3.  Yaptığı gözlemlere dayanarak maddelerin ışığı soğurduğu çıkarımını yapar (BSB-8).

4. Koyu renkli cisimlerin ışığı, açık renkli cisimlere göre daha çok soğurduğunu keşfeder (BSB-2, 6).

5. Teknolojik tasarım döngüsünü kullanarak ışığı soğuran maddelerin ısınmasıyla ilgili projeler üretir (FTTÇ9)

6. Işığın bir enerji türü olduğunu ifade eder (TD-3).

7. Işık enerjisinin başka bir enerjiye dönüşebileceğini ifade eder (TD-1, 2).

8. Güneş enerjisinden yararlanma yollarına örnekler verir (FTTÇ- 28).

Kullanılan Eğitim Teknolojileri , Araç –Gereçler:

Yazı Tahtası : Öğretmen dersi anlatırken  notlar yazmak için tahtayı kullanır.

Ders kitabı

Çalışma Kitabı

Öğretme-Öğrenme Yöntem ve Teknikleri :Soru-Cevap, Anlatım, Sunuş yolu ile anlatım, Buldurma

(Birinci Ders)

Derse Başlama(0’-10’)

Öğrencilere ünite giriş kısmında yer alan bu ünitede işlenecek konuları okutulur ve öğrencilerin ünite hakkında ve işlenecek konular hakkında bilgi sahibi olmaları ve merak duymaları sağlanır.

Öğrencilere ders kitabının 195. sayfasındaki resmi incelemeleri ve gördüklerini söylemeleri istenir. Sonrasında aynı sayfadaki okuma parçası okutulur. Ve Sayfadaki soruları cevaplamaları istenir.

Işık Hakkında Bildiklerim Etkinliği((10’-20’)

Çalışma kitabında yer alan etkinliği öğrencilerin grup halinde yapmaları istenir. Yapılan cevaplamaları arkadaşları ile paylaşmaları için her gruba söz hakkı verilir. Eksik olan yerler tamamlanır. Yanlış bilgiler düzeltilir.

Işığın Soğurulması Konuya Giriş (20’-40’ )

Öğrencilerden “soğurulma” anahtar kavramı ile ön bilgilerinin neler olduğu sorulur.  Öğrencilerin ışığın nasıl yayıldığını bulmaları için 196.sayfadaki resimler incelettirilir ve hangi resimde ışığın yayılmasının doğru olduğunu gerekçeleri ile söylemeleri istenir.

Üzerine ışık düşen cisimlerin, ışığın etkisi ile farklı değişimlere uğrayıp uğrayamayacağı sorulur. Karşıt görüşler dinlenerek bir sınıf dahilinde ortak bir karara varmaları için ip ucu verilir. Örneklendirme yapılır. Sonuç olarak ışığın doğrusal bir şekilde yayıldığını ve üzerine düşen maddede bazı farklılaşmalara neden olabileceği söylenir.

(İkinci Ders )

Açıklamalar(0’-5’)

Ders kitabının 197.sayfasındaki açıklamalar öğrencilere okutulur. Öğrencilerden serinlemek için ne yaptıkları ve ışığın sıcak günlerde onları nasıl etkilediği sorulur.

Gözlem Yapma (5’-25’)

Öğrenciler yanlarında getirmiş oldukları farklı renkteki bez parçaları sıranın üzerine koyalım ve el fenerini dik olmayacak bir açı ile bezlerin üzerine yansıtalım. Ve gözümüzün hangi renkli bez parçasında daha fazla ışık aldığını ders kitabındaki etkinlikteki tabloya yazalım.

Daha sonra aynı bez parçalarının arasına termometrenin yarısı dışarıda kalacak şekilde saralım ve termometredeki sıcaklık artışlarını not alalım. Son durumda ki sıcaklık farklarını belirleyelim.

“Elde ettiğimiz deneysel verilere dayanarak nasıl bir çıkarım yaparız?” sorusu öğrencilere yöneltilir ve farklı cevaplar olması beklenir. Verilen  farklı cevaplar nedenleri ile tahtaya yazılır. Bu şekilde öğrencilerin nasıl çıkarımda bulundukları öğrenir. Bu deneyde varılması gereken sonuç koyu renkli cisimler ışığı daha fazla soğurur ve daha çok ısınır, açık renkli cisimler ise ışığı daha çok yansıtır ve daha az ısınır. Işığı fazla soğuran cisimler daha çok ısınırken ışığı yansıtan cisimler daha az ısınır.

Açıklamalar(25’-35’)

Fener ışı¤ı, farklı renklerdeki kumaş parçaları üzerine aynı doğrultuda gönderildi¤i hâlde

bunlardan yansıyarak gözümüze ulaşan ışık miktarları aynı olmadı. Buna göre farklı renklere sahip cisimlerin ışı¤ı aynı oranda yansıtmadı¤ı sonucuna ulaşılır. Siyah kumaş parçası ışı¤ı yansıtmazken beyaz kumaş parçası yeşil renkli olana göre daha iyi bir yansıtıcıdır. Dolayısıyla gözümüz beyaz kumaş parçasından daha çok etkilenir. Bu durum bazı renklerin ışığı daha iyi tuttuğunu göstermez mi? Güneş ışığını doğrudan alan bütün cisimlerde az ya da çok bir sıcaklık artışı meydana gelir. Işık etkisiyle cisimlerin sıcaklıklarının artması ışı¤ın bir enerji şekli oldu¤unu gösterir. Etkinlikte kullandığımız beyaz kumaşın ilk ve son sıcaklıkları birbirine çok yakın olurken siyah kumaşın ilk ve son sıcaklıkları arasındaki farkın çok daha büyük olduğunu gözlemledik. Buradan yola çıkarak koyu renkli cisimlerin ışığı daha iyi tuttuğunu söyleyebiliriz. Işığın cisimler tarafından bu şekilde tutulmasına ışık soğurulması denir. Açık renk cisimlerin, üzerine düşen ışığın büyük bir kısmını yansıtması, yaz aylarında açık renkli kıyafetleri tercih etmemiz gerektiğini göstermez mi? Soğurulma, maddelerde bazı değişmelere yol açar. Uzun süre güneş ışığı altında bırakılan kumaşın renginin solduğu dikkatinizi çekmiştir. Bir süre ışık alan bazı besinlerin tatlarının değiştiği, ilaçların bozulduğu bilinmektedir. Ayrıca bazı canlılara besin kaynağı olan bitkilerin ışık olmadan fotosentez yapamayacaklarını biliyorsunuz. Sıraladığımız bu durumların tümünde ışığın, madde ile etkileşim şekillerinden biri olan soğurulmanın rol oynadığını unutmamak gerekir.

Güneş ışığından, enerjiye ihtiyaç duyulan birçok alanda yararlanılmaktadır. Bu alanlar;

• Konutların ısıtılması, seracılık, içme suyu ve sıcak su temini,

• Gıda, kimya, seramik, kâğıt, tekstil ve deri sanayileri,

• Deniz suyunun tatlı suya dönüştürülmesi,

• Güneş ocaklarında yemek pişirilmesi,

• Elektrik enerjisi üretimi (güneş pilleri) olarak sıralanabilir.

Hiç güneş enerjisiyle çalışan bir hesap makinesi kullandınız mı? Bu makinenin üst tarafında koyu renkli bir ışık alma penceresi vardır. Işık enerjisi, bu pencereden soğurulup elektrik enerjisine dönüştürülür. Bu elektrik enerjisi de hesap makinesinin çalışmasını sağlar.

Değerlendirme (35’-40’)

Ders kitabının 201. sayfasındaki kendimizi değerlendirelim etkinliği yapılarak ders bitirilir.

Gelecek Ders İçin Planlama

Öğrencilerden gelecek derse gelirken fener ve cd getirmeleri istenir.

About these ads
Bu yazı Ders Planları içinde yayınlandı ve , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logo

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter picture

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook photo

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ photo

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s