7. Sınıf Maddenin Yapısı ve Özellikleri [Kimyasal Bağlar ] Günlük Ders Planı

7. Sınıf Maddenin Yapısı ve Özellikleri [Kimyasal Bağlar ] Günlük Ders Planı

Sınıf : 7

Ünite : Maddenin Yapısı ve Özellikleri

Konu: Kimyasal Bağlar

Süre : 40’+40’

Kazanımlar:

  • İyonlar arası itme/çekme kuvvetlerini tahmin eder, çekim kuvvetlerini “ iyonik bağ” olarak adlandırır.
  • Elektron ortaklaşma yolu ile yapılan bağı “kovalent bağ” olarak adlandırır.
  • Asal gazların neden bağ yapmadığını açıklar.
  • Elektron ortaklaşma yolu ile oluşan molekül modeli çizer.
  • Kovalent bağ ile moleküller arasında ilişki kurar.

Kullanılan Eğitim Teknolojileri , Araç –Gereçler:

Yazı Tahtası : Öğretmen dersi anlatırken  notlar yazmak için tahtayı kullanır.

Ders kitabı

Çalışma Kitabı

Öğretme-Öğrenme Yöntem ve Teknikleri :Soru-Cevap, Anlatım, Sunuş yolu ile anlatım, Buldurma

(Birinci Ders )

Derse başlarken (0’-10’)

Öğrencilerin ön bilgilerini ölçmek amacı ile öğrencilere sorular sorulur. Örnek sorular; “kimyasal bağ, iyonik bağ ve kovalent bağ nedir gibi sorular. Öğrencilerin bu kavramlar hakkında ne bildikleri istenir ve kndi aralarında tartışmaları istenir. Öğrencilerin yorumları istenir. Yorumlara müdahale edilmez.

Konuya Giriş (10’- 20’)

Öğrencilerin atomların nasıl bir arada durduklarını kavramaları için Ders Kitabında ki “ Atomlar Neden Bu Kadar Yakın?” adlı etkinlik yaptırılır.  Etkinlikte yer alan resimler ve tanecik modelleri incelendikten sonra , öğrencilerden atomların neden bu kadar birbirine yakın olduklarını çıkarmaları istenir.

Çıkarım Aşaması (20’-25’)

Öğrencilerin tartışma sonucunda atomların birbirini etkilediği için bir arada durduklarını çıkarımını yapmaları için ipucu verilir.

Temel Kavramların Yazılması ve Kimyasal Bağ Çeşitlerinin Şemalaştırılması (25’-40)

Kimyasal bağın tanımı yapılır. Öğrencilere hangi elementlerin kimyasal bağ yapabileceği sorulur.

İyonik bağ ve kovalent bağ tanımı yapılır. Bağ kurmayan element olup olmayacağı sorulur. Soy gaz tanımı yapılır ve soygazın son katmanındaki elektron sayıları incelenir. Asal gazların bağ yapmama nedenleri sorulur ve deftere yazılır.

“Dublet” ve “ Oktet” kuralları tanımlanır.

Kimyasal bağ çeşitlerini şematize ederek tahtaya yazılır.

(İkinci Ders)

Derinleştirme ve Günlük Hayattan Örneklemeler(0’-30’)

Çevremizde gördüğümüz maddelerin elementlerle sınırlı olmadığını, farklı elementlerin birbiri ile etkileşmeleri sonucunda, farklı kimyasal özelliklere sahip, yeni maddeler oluşturduğu söylenir. Ve öğrencilerden örnekler istenir.  Ve elementlerin birleşme sırasında aralarında bağlar oluştuğu söylenir. Günlük hayatta yemeklerde kullandığımız tuz (NaCl) örneği verilir. Tuzu oluşturan elementler tahtaya yazılarak , sodyum ve klor elementlerinin nasıl bir arada durdukları elektron yörüngeleri tahtaya çizilerek açıklanır. Klor atomu sodyum  atomunun son katmanındaki bir elektronu alarak negatif yükle yüklenir. Sodyum bir elektronunu verdiği için pozitif yükle yüklenir. Klor un anyon ve sodyumun katyon olduğu söylenir. Ve anyon ve katyonun tanımı deftere yazılır. Ve zıt yüklerin birbirini çektiği için birlikte oldukları söylenir. Anyon ve katyon arasında bir çekim kuvveti oluştuğunu ve bu kuvvetin kimyasal bağ tarafından medyana geldiği söylenir. Ve bu durumundaki bağ çeşidinin ne olduğunu söylemeleri istenir(bir önceki derste tanımı yapılmıştı.).

İyonik bileşiklerin özellikleri deftere yazdırılır. Öğrencilere  sadece iyonik bağ olmadığını öğrenmeleri için hidrojen atomu ile ilgili hikaye okutulur. Bu hikayede öğrenciler H2 O2 gibi atomların ikişerli gruplarda neden bulunduklarını öğreneceklerdir. Elektron almaya yatkın elementlerin birbirleri arasında elektronları ortaklaşa kullana bilecekleri söylenir. Ve iyonik bağ ve kovalent bağ ile ilgili örnekler tahtaya yazılır ve öğrencilerden bunları söylemelerini istenir.

Değerlendirme (30’-40)

Öğrenci çalışma kitabında yer alan etkinlikler çözülür. Etkinlikler “ kimyasal bağ hangisinde, atomun yükünü bul, olursa iyonik bağ olsun, iyonik mi , kovalent mi” öğrenciler tarafında yapılması istenir.

Gelecek Ders İçin Planlama

Öğrencilerden evlerinde bulunan temizlik araçlarında yer alan bileşik isimlerini not olarak getirmeleri istenir.

About these ads
Bu yazı Ders Planları içinde yayınlandı ve , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logo

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter picture

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook photo

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ photo

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s